poniedziałek, 1 lipca 2019

Lipniki IV – cmentarz wojenny z I Wojny Światowej

Lipniki IV (pod kościołem) – cmentarz wojenny z I Wojny Światowej
(Kriegsfriedhof des Ersten Weltkrieges)

Jeden z czterech cmentarzy w Lipnikach.

Lipniki – wieś w województwie mazowieckim, w powiecie ostrołęckim, w gminie Łyse.
Relacja podróżnicza na groby wojenne z 1937.

„Ze wsi Friedrichshof (Rozogi) w Prusach Wschodnich samochodem przejechałem do polskiego miasta Myszyniec. Tu zatrzymałem się na noc w gospodzie, ponieważ grób mojego ojca w Lipnikach miałem odwiedzić dopiero następnego dnia. [...] Moim celem podróży jest jednak wieś Lipniki, oddalona o 15-18 km od Myszyńca. Nie można tam dojechać samochodem, ponieważ tylko ok. 3-4 kilometrowy odcinek tej trasy to droga utwardzona, reszta to piaszczysty trakt. Nawet wynajęty przeze mnie wóz konny miał problemy na trasie. Kiedy dotarłem do wsi Lipniki, najpierw odwiedziłem miejscowego księdza, który poprowadził mnie na groby.
50 Niemców i 2 Rosjan spoczywa w 2 rzędach grobów bezpośrednio przy kościele. Ponownie zauważyłem, że nikt nie stara się cokolwiek zrobić, by zachować miejsca spoczynku poległych. Brak jest krzyży, nikt nie zdobi kwiatami grobów. Administracja kościelna nie była wstanie mi udzielić informacji na temat, kto gdzie spoczywa. Tylko dzięki szczegółowemu opisowi położenia grobu mojego ojca, który posiadałem, ustaliłem miejsce jego spoczynku.
Odtworzyłem kurhan na grobie mojego ojca, postawiłem na nim krzyż i udekorowałem kwiatami, a następnie odwiedziłem inne groby.
Na 4 z nich znalazłem kamienie pamiątkowe, na których znalazłem imiona
A. Gerlach + 3.5.15,
R. Ortallo + 25.4.15,
M. Lutz + 2.7.15,
Na jednym z nich napis był tak zniszczony, że mogłem rozszyfrować tylko litery:
KRFRW Leorwut + 25.4.15.”
_________________________________________________
Z pism z 1937 i 1938 roku, które krążyły między urzędami a asystentem kryminalnym Benckert, którego ojciec spoczywa na tym cmentarzu,
można jeszcze znaleźć taką informację o cmentarzu:
Według listy grobów wojennych: 51 niemieckich żołnierzy zostało pochowanych w 41 pojedynczych, 2 podwójnych i 2 zbiorowych grobach na cmentarzu w Lipnikach, powiat Ostrołęka. W jednym z licznych pism dokładnie jest opisane, że chodzi o cmentarz pod kosciołem.
_________________________________________________
Według tych notatek mamy więc 5 nazwisk żołnierzy, którzy tam spoczęli.
A. Gerlach + 3.5.15
to
Alois Gerlach – z Fuhrbach, Duderstadt - 3 Kompania 249 Rezerwowego Regimentu Piechoty
R. Ortallo + 25.4.15,
to
Robert Ortallo – z Forbach (Lotaryngia) - 12 Kompania 249 Rezerwowego Regimentu Piechoty
M. Lutz + 2.7.15
to
Michael Lutz – z Onatsfeld, Aalen - 8 Kompania 249 Rezerwowego Regimentu Piechoty
KRFRW Leorwut + 25.4.15
to
ochotnik Leopold Witt – z Ludwigshafen - 3 Kompania 249 Rezerwowego Regimentu Piechoty
oraz
Hermann Benkert (Benckert) – z Neukölln - 4 Kompania 249 Rezerwowego Regimentu Piechoty
_________________________________________________
Lipniki IV – cmentarz zapomniany, nieczytelny na powierzchni, gdzie spoczęli żołnierze Wielkiej Wojny, wielu z nich było Polakami.

Odległość od centrum Ostrołęki – 33 km.

Post powstał przy współpracy z Małgorzata Karczewska

 -Film z cmentarza zamieszczony na FB. -
.
.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz